حاجی‌زاده: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی متولی پیدا کرده و ما هم جزو متهمان هستیم



فرمانده هوافضای سپاه مدعی شده که «اجازه شلیک و دستور شلیک داده نشده بود اما (کسی که شلیک کرده) را در آن فضا قرار داده بودند».

دو سال بعد از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید: «نمی‌توانستیم بگوییم گوشه‌ای از حادثه بر عهده دیگری است، پس همه‌ مسئولیت را پذیرفتیم».

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی شلیک دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران سه روز بعد در ۲۱ دی‌ماه «تمام مسئولیت» مربوط به ساقط کردن این هواپیما را پذیرفت ولی فرمانده وقت سپاه در جلسه مجلس گفت مسئولیت مدیریت پرواز هواپیماهای مسافربری با سپاه نیست.

آقای حاجی‌زاده در ویدئویی که بسیج دانشجویی دانشگاه شریف روز دوشنبه ۲۴ آبان منتشر کرد، گفته است که مجموعه قوه قضائیه متولی رسیدگی به این قضیه شده است: «علت این‌که ما تاکنون بعد این قضیه حرف نزدیم این است که متولی پیدا کرد و ما خودمان جزو متهمان هستیم. یعنی سازمان ما به هر حال در این قضیه مسئولیت پذیرفته و ما نمی‌توانستیم بگوییم که این گوشه‌اش هم به کسی دیگر مربوط می‌شود. ما همه مسئولیت را پذیرفتیم».

جمهوری اسلامی ایران تا سه روز بعد از این حادثه، ساقط کردن هواپیمای اوکراینی را انکار کرد اما بعد از انتشار شواهد و اسنادی توسط آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا، نهایتا تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما توسط موشک‌های سامانه دفاعی سپاه ساقط شده است، اما مدعی شد این حادثه به خاطر «خطای انسانی» اتفاق افتاده است.

امیرعلی حاجی‌زاده در بخش دیگری از ویدئوی جدید خود می‌گوید که او در روز واقعه در تهران نبوده و «۴۸ ساعت طول کشید که جمع‌بندی اولیه اتفاق افتاد و همه قانع شدند که این اتفاق افتاده و قطعا باید بگوییم».

او مدعی شد که «اجازه شلیک و دستور شلیک داده نشده بود اما (کسی که شلیک کرده) را در آن فضا قرار داده بودند و این مسئله را قوه قضائیه باید روشن کند».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز ۲۱ دی ۹۹ هم مدعی شده بود که «به خاطر تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، شاهد این حادثه بودیم».

این جمله به سرخط تبلیغات دفاعی سپاه تبدیل و اعلام شد که «یک نیروی سپاه اشتباه کرده، سپاه اشتباه نکرده است».

تقلیل خطا به یک نفر در حالی صورت می‌گیرد که از شهریور ۹۴ که مقام‌های نظامی ایران خبر از راه‌اندازی «سیستم یکپارچه پدافند هوایی» دادند، تصمیم‌گیری هوشمند و سیستماتیک را به عنوان «نقطه قوت و تمایز این پدافند در سطح خاورمیانه» اعلام می‌کردند.

خانواده‌های قربانیان این هواپیما در طول یک‌ سال گذشته بارها به عملکرد فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعتراض و انتقاد کرده‌اند اما تاکنون هیچ یک از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران به خاطر این پرونده که از سوی خانواده‌های قربانیان «جنایت» نام گرفته، برکنار یا محاکمه نشده است.

۹ نفر از مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی ۲۷ دی ۹۹ در ویدئویی با انتقاد از نحوه برخورد با این پرونده، از مقام‌های حکومت ایران پرسیده‌ بودند که چرا امیرعلی حاجی‌زاده «با وجود شاکی و پرونده هنوز آزاد است؟»

فرار از مسئولیت فرماندهان سپاه در حالی است که آن‌ها نمی‌‌گویند در شبی که به گفته فرمانده سپاه، آسمان ایران در شرایط «بسیار حساس» بوده، آیا مسئولیت کسب اطمینان و پیگیری لغو پرواز هواپیماهای مسافربری هم با سپاه نبوده است؟ آیا سپاه برای این موضوع پیگیری کرده است؟ کدام نهاد بوده است که از فرمان سپاه سرپیچی کرده و چه مصلحتی باعث شده که این موضوع عملیاتی نشود؟


Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

خبرهای ضد و نقیض در مورد انتقال مراد طاهباز، فعال محیط زیست، از زندان «به هتل»

بازداشت فعالان مدنی در تبریز و ادامه بازداشت‌های خانه به خانه در خوزستان

زندان تهران بزرگ؛ با وجود تجویز پزشک، مسوولان از اعزام علیرضا فرشی به بیمارستان امتناع می‌کنند